Ogólna charakterstyka
LPG jest mieszaniną płynnych węglowodorów, z trzema lub czterema atomami węgla w cząsteczce. W stanie płynnym, LPG jest bezbarwną cieczą, która bardzo łatwo paruje przechodząc w stan gazowy o bardzo wyraźnym nieprzyjemnym zapachu. Ten rodzaj paliwa oferowany jest na wybranych stacjach paliw.
Znajdź stację
Podstawowe parametry jakościowe
Wymagania jakościowe |
|
Liczba oktanowa motorowa MON |
min 89 |
Całkowita zawartośc dienów % mol. max |
0,5 |
Siarkowodór |
0 |
Całkowita zawartość siarki (mg/kg) max |
50 |
Badanie działania korodującego na miedź (1 h w temperaturze 40 °C |
klasa 1 |
Pozostałość po odparowaniu mg / kg |
max 60 |
Zawartość wody |
niewykrywalna |
Temperatura, w której prężność par jest niemniejsza niż 150 kPa °C |
-10* |
* w okresie zimowym |
Zastosowanie
LPG stosowane jest, jako alternatywne paliwo dla silników z zapłonem iskrowym, zarówno gaźnikowych jak i z wtryskiem, które zostały specjalnie przygotowane do jego stosowania.
Przechowywanie i transport
LPG transportowany jest w postaci skroplonej, przechowywanej pod dużym ciśnieniem w autocysternach i cysternach kolejowych.
Signage |
RID/ADR: |
2/2f |
UN: |
1965 |
Kemler: |
23 |
Podstawowa informacja o bezpieczeństwie
LPG jest bardzo łatwopalną cieczą, przechowywaną w zbiornikach pod dużym ciśnieniem. W przypadku uwolnienia z ciśnieniowego zbiornika do atmosfery, niezwykle łatwo paruje przechodząc w stan gazowy już w temperaturze -40°C, co powoduje ryzyko powstania odmrożeń.